MaxVo2-test

För någon vecka sedan genomförde jag, det något ångestladdade, MaxVo2-testet. Varje vår och höst genomförs detta för att se den fysiologiska utvecklingen av olika parametrar, laktatkurva, syreupptag, aerob fitness, puls och testvärde bara för att nämna några. Hela testproceduren är ganska omfattande men i korta drag såg min dag ut som följande:

6:30Dexa
vikt, längd, kroppssammansättning samt bentäthet mäts
7:30Frukost
10:30Hälsodeklaration
frågeformulär, vilolaktat, vikt och längd
10:50Uppvärmning
11:00Submax-test
4 min x 5-6 st med stegrande ansträngningsnivå (1 min vila)
11:40Maxtest
åk så länge du kan. Lutning och hastighet ökar varje minut.
12:10Uppvärmning staktest
12:05Staktest
30 sek all out.
Schema för dagen.

Trots att arbetstiden inte är så extremt lång så är insatsen otroligt hög. Men på något konstigt vis har jag dock alltid sett en viss tjusning med testet. Jag har möjligheten att enbart tävla och mäta mig mot mig själv och se hur utvecklingen går. Det är lika påfrestande fysiskt som mentalt att genomföra detta och kanske är det därför extra skönt att nu ha avklarat höstens drabbning.

Så hur gick det då?

Jo, det gick bra. Väldigt bra faktiskt. Innan testet var jag ganska nervös, detta för att jag 1) vet vad testet innebär, 2) visste att min tidigare ribba låg högt och 3) hade ett något sargat självförtroende. Men både under och efter testet kände jag hur många barriärer jag besegrade. Jag är i starkare och bättre fysisk och psykisk form än någonsin tidigare. Det är ett test som jag sent ska glömma, både för hur jag genomförde det men också för resultatet. Sån lättnad men också sån otroligt härlig känsla, att idag var jag mitt bästa!

Testlabbet på Vintersportcentrum i Östersund.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *