Blog posts

  • MaxVo2-test

    För någon vecka sedan genomförde jag, det något ångestladdade, MaxVo2-testet. Varje vår och höst genomförs detta för att se den fysiologiska utvecklingen av olika parametrar, laktatkurva, syreupptag, aerob fitness, puls och testvärde bara för att nämna några. Hela testproceduren är ganska omfattande men i korta drag såg min dag ut som följande:

    6:30Dexa
    vikt, längd, kroppssammansättning samt bentäthet mäts
    7:30Frukost
    10:30Hälsodeklaration
    frågeformulär, vilolaktat, vikt och längd
    10:50Uppvärmning
    11:00Submax-test
    4 min x 5-6 st med stegrande ansträngningsnivå (1 min vila)
    11:40Maxtest
    åk så länge du kan. Lutning och hastighet ökar varje minut.
    12:10Uppvärmning staktest
    12:05Staktest
    30 sek all out.
    Schema för dagen.

    Trots att arbetstiden inte är så extremt lång så är insatsen otroligt hög. Men på något konstigt vis har jag dock alltid sett en viss tjusning med testet. Jag har möjligheten att enbart tävla och mäta mig mot mig själv och se hur utvecklingen går. Det är lika påfrestande fysiskt som mentalt att genomföra detta och kanske är det därför extra skönt att nu ha avklarat höstens drabbning.

    Så hur gick det då?

    Jo, det gick bra. Väldigt bra faktiskt. Innan testet var jag ganska nervös, detta för att jag 1) vet vad testet innebär, 2) visste att min tidigare ribba låg högt och 3) hade ett något sargat självförtroende. Men både under och efter testet kände jag hur många barriärer jag besegrade. Jag är i starkare och bättre fysisk och psykisk form än någonsin tidigare. Det är ett test som jag sent ska glömma, både för hur jag genomförde det men också för resultatet. Sån lättnad men också sån otroligt härlig känsla, att idag var jag mitt bästa!

    Testlabbet på Vintersportcentrum i Östersund.
  • Balans

    Denna vecka är något lugnare i träningsväg. Eller ja, två träningstävlingar och ytterligare ett intervallpass kanske inte anses som lugn. Men i övrigt är det ganska mycket luft i schemat. Därför passar vi på att åka till Vansbro över helgen för att byta vinterdäck, sätta på takboxen och såklart umgås med våra familjer. Just den missade familjetiden tycker jag är det sämsta med att bo långt hemifrån. Helst av allt skulle jag vilja bo i Vansbro men i dagsläget funkar inte det varken mig eller sambon. Nu blev det ett sidospår, tillbaka till träningen.

    Just nu är jag i en fas där det är mer fokus på de tuffa passen. Intervaller och träningstävlingar löser av varandra men däremellan är det inte så många timmar som tidigare under året. Det är för att kunna ha den extra energi och höga intensitet som dessa hårda pass kräver. Den lugna träningen sker, men en del pass är mer för återhämtningens skull inför nästa tuffa drabbning. Långpassen blir färre och färre och vilodagarna fler och fler. Allt handlar om balans. Det jag lägger på ena sidan av vågskålen måste kompenseras på andra.

    Så utöver den fysiska balansen så är den mentala balansen minst lika viktig för mig. Jag behöver få tycka på off-knappen ibland och bara få vara Moa. Och det gör jag allra bäst hemma med familjen. Hoppas du har en bra förmåga att slå på off-knappen ibland och ladda upp dina batterier, det tror jag att vi alla behöver och mår bra av!

    Trevlig helg!

  • Bäst när det gäller

    Ikväll klockan 20:00 och fem måndagar framåt kommer dokumentären “Bäst när det gäller” att sändas på SVT och SVT Play. Det är en dokumentär som skildrar förra säsongens träning och tävlingar men också livet som längdskidåkare. Jag har redan sett förhandsvisningar på de tre första avsnitten och kan intyga om att det verkligen är sevärt. Det bjuds på mycket vilja, glädje och känslor men även tårar och förtvivlan.

    Trots att jag inte har någon stor roll i dokumentären så känns det ändå häftigt att få vara med på ett litet hörn och en del av detta gäng. Från första lägret i Torsby till säsongens höjdpunkt VM- och allt där emellan!

    Klicka här för direktlänk till första avsnittet!